Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί Ασώματος; Μάθετε την ιστορία του χωριού της Λεμεσού.

Ο Ασώματος είναι χωριό της επαρχίας Λεμεσού και βρίσκεται στην πεδιάδα της Λεμεσού σε υψόμετρο 4 μέτρων πάνω από την θάλασσα. Ο οικισμός βρίσκεται στα βόρεια της αλυκής Λεμεσού που αποτελεί και τα φυσικά σύνορα της, σε απόσταση 10 περίπου χιλιομέτρων από την Λεμεσό και 4 περίπου χιλιόμετρα από το Κολόσσι.

Η κοινότητα δέχεται μια μέση ετήσια βροχόπτωση γύρω στα 450 χιλιοστόμετρα και στην εύφορη γη του καλλιεργούνται κυρίως εσπεριδοειδή, λίγα επιτραπέζια σταφύλια, λαχανικά και φρουτόδεντρα. Σε μια στενή ζώνη κατά μήκος των βορείων ορίων της αλυκής, κατά τους χειμερινούς μήνες λιμνάζουν τα νερά, λόγω χαμηλού ανάγλυφου. Έτσι εκτός από τους ευκαλύπτους, φυτρώνει και μια άγρια βλάστηση.

Ο Ασώματος είναι ένα από τα λίγα χωριά της Κύπρου που είναι καταπράσινο ολόχρονα, κυρίως με τα ποικίλα αειθαλή δέντρα των εσπεριδοειδών.

Ο οικισμός που αναπτύχθηκε κυρίως κατά μήκος του δρόμου είναι αραιοδομημένος, αν και κάποια σχετική συγκέντρωση βρίσκεται κοντά στην εκκλησία του χωριού. Ο οικισμός του Ασώματου δεν περιλαμβάνεται στα διοικητικά όρια των βρετανικών βάσεων.

Ο πληθυσμός του χωριού παρουσιάζει μια σταθερή ανοδική πορεία, κυρίως γιατί βρίσκεται πολύ κοντά στη πόλη της Λεμεσού και επειδή η καλλιέργεια και η συσκευασία των εσπεριδοειδών απαιτεί εργατικό δυναμικό. Οι κάτοικοι του χωριού που το 1881 αριθμούσαν τους 72 αυξήθηκαν στους 126 το 1911, στους 185 το 1946 και στους 281 το 1982. Σήμερα οι κάτοικοι του Ασώματου ανέρχονται στους 450.

Το χωριό ήταν μεικτό και σε αυτό ζούσαν σε αρμονική συνεργασία και τουρκοκύπριοι οι οποίοι το 1960 ανέρχονταν στους 177. Μετά τα γεγονότα του 1963 ορισμένοι τουρκοκύπριοι κάτοικοι της κοινότητας εγκατέλειψαν με το ζόρι το χωριό τους και εγκαταστάθηκαν στην Επισκοπή, αλλά μετά από λίγο χρονικό διάστημα επέστρεψαν στα σπίτια τους όπου έζησαν αρμονικά με τους ελληνοκύπριους κατοίκους του χωριού μέχρι την τουρκική εισβολή του 1974 οπόταν με μετακόμισαν στα κατεχόμενα εδάφη της Κύπρου. Η Επισκοπή με την Αυδήμου αποτελούσαν τα δύο υπόκεντρα της «προσωρινής τουρκοκυπριακής διοίκησης» της Λεμεσού.

Το χωριό συνδέεται οδικά στα δυτικά του με τον δρόμου Ακρωτηρίου - Κολοσσιού, στα ανατολικά του μέσω Ζακακιού με την Λεμεσό και στα βορειοανατολικά με το Τραχώνι.

Ο Ασώματος ήταν ένα από τα χωριά της Μεγάλης Κομμανταρίας με κέντρο το γειτονικό Κολόσσι. Ο Γκάννις μνημονεύει την εκκλησία της Γαλούσσας, που βρίσκεται στα δυτικά του οικισμού που όπως γράφει ανοικοδομήθηκε το 1780, αλλά πιθανόν αρχικά να ήταν λατινικό εξωκλήσι.


Γενικά η περιοχή του Ασώματου δεν αναφέρεται σε αρχαία συγγράμματα, ωστόσο οι Βενετοί μετέτρεψαν την γειτονική αλυκή σε ιχθυοτροφείο. Όμως και πάλι η περιοχή παρέμεινε εγκαταλειμμένη ενώ τα έλη εδολοφονούσαν τον κόσμο όπως γράφει ο Γ.Σ. Φραγκούδης. 

Οι κάτοικοι δεν μπορούσαν να στεριώσουν σε αυτό το αφιλόξενο περιβάλλον και να επιδοθούν μόνιμα στη γεωργία. Στα πρόσφατα χρόνια τόσο στον Ασώματος όσο και στο Φασούρι αναπτύχθηκα πολύ προσοδοφόρες καλλιέργειες που τυγχάνουν εκμετάλλευσης πάνω στις πιο σύγχρονες βάσεις της γεωργικής επιστήμης. Οι γεωργικές εκμεταλλεύσεις στην περιοχή αυτή μπορούν να συγκριθούν ευνοϊκά με εκείνες οποιασδήποτε προηγμένης χώρας του κόσμου.


Η λέξη Ασώματος σημαίνει άυλος, χωρίς σωματική υπόσταση και κατά ακολουθία πνευματικός. Έτσι η ονομασία του χωριού σχετίζεται με την χριστιανική θρησκεία και ιδιαίτερα με τους αρχαγγέλους Μιχαήλ και Γαβριήλ, που λέγονται και Ασώματοι. Οι δύο αρχάγγελοι τιμούνται στο χωριό όπου έχουν και εκκλησίες.

Πηγή: http://www.asomatos.org/index.php?lang=el&article=6

Διαβάστε επίσης: Εκκλησίες και Παρεκκλήσια Ασωμάτου. 

http://ifigeneiachrysanthou.blogspot.com/2015/08/blog-post_28.html



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι σημαίνει στα αλήθεια ο Βόσπορος;

Το αρχαιοελληνικό όνομα Βόσπορος αναλύεται ως βους (βόδι) + πόρος (πέρασμα), που αναφέρεται στην Ιώ από την Ελληνική μυθολογία που μεταμορφώθηκε σε αγελάδα και καταδικάστηκε να περιπλανιέται στη γη μέχρι που διέσχισε το Βόσπορο, όπου συνάντησε τον Προμηθέα. Για περισσότερα δέστε ΕΔΩ. 

Η φλογέρα του βασιλιά. Κ. Παλαμά.

Σαν σήμερα 1η Αυγούστου το 1909 ο Κωστής Παλαμάς ολοκληρώνει το αριστούργημά του "Η φλογέρα του βασιλιά'' που εκτείνεται σε περισσότερους από 4000 καλοδουλεμένους δεκαπεντασύλλαβους στίχους. Το ποίημα αντλεί την αρχική του ιδέα από δύο γεγονότα, τα οποία καταγράφονται από βυζαντινούς ιστορικούς. Ο Παχυμέρης περιγράφει ότι όταν οι στρατιώτες του Μιχαήλ Παλαιολόγου, Έλληνος αυτοκράτορος της Νικαίας, απελευθέρωσαν το 1261 την Κωνσταντινούποολη από τους Φράγκους είδαν ότι οι Σταυροφόροι είχαν συλήσει τον τάφο του Βασιλείου Β τοῦ Μακεδόνος, του αυτοκράτορος που έσωσε το κράτος του από την βουλγαρική απειλή. '' Η φλογέρα του βασιλιά''  Κωστής Παλαμάς  Η Φλογέρα του Βασιλιά Με την Ηρωϊκή Τριλογία ΤΟΥ ΠΑΛΛΗ ΠΟΥ ΧΡΟΝΙΑ ΔΟΥΛΕΥΕ ΤΟΥΣ ΑΨΕΓΑΔΙΑΣΤΟΥΣ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΣΥΛΛΑΒΟΥΣ ΤΗΣ ΙΛΙΑΔΑΣ ΑΦΙΕΡΩΝΩ ΤΟΥΣ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΣΥΛΛΑΒΟΥΣ ΤΗΣ ΦΛΟΓΕΡΑΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΑΘΗΝΑ Α'. ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1909                               ...

Είναι δυνατόν να είναι κάποιος τζέντλεμαν όταν του είναι σηκωμένη; Μαρκήσιος ντε Σαντ.

Ο άντρας που έδωσε το όνομα του στον σαδισμό πέρασε το μεγαλύτερο μέρος τη ζωής στη φυλακή και πέθανε ήσυχα στον ύπνο του. Ο Ντονατιέν Αλφόνς Φρανσουά ντε Σαντ, γνωστός και με τον τίτλο του Μαρκήσιος ντε Σαντ, γεννήθηκε στις 2 Ιουνίου του 1740. Γόνος αριστοκρατικής οικογένειας, ο Σαντ ήρθε από νωρίς σε επαφή με την απόλυτη εξουσία που ασκούσε ο Γάλλος ευγενής στους χωρικούς. Η δύναμη της οικογένειας Σαντ και των υπόλοιπων αριστοκρατών της περιοχής της Προβηγκίας, θα μπορούσε να συγκριθεί περισσότερο με την ισχύ των αρχόντων κατά την περίοδο της σκληρής φεουδαρχίας στον Μεσαίωνα. Δεν είναι λίγοι οι μελετητές που υποστηρίζουν ότι οι ιστορίες του Σαντ ήταν εμπνευσμένες από ακολασίες αριστοκρατών και η μετέπειτα φυλάκισή του οφειλόταν στο μίσος του λαού προς την αριστοκρατία που αντιπροσώπευε. Για πολλούς, ο Σαντ θεωρείται ένας απλός πορνογράφος που κατέγραψε τις φαντασιώσεις ενός ανθρώπου που ένιωθε σεξουαλική ευχαρίστηση, όταν προκαλούσε πόνο και ταπείνωση στο ερωτικό του σύντροφο. Γ...